Start Helge funderar Helge reagerar Helge svarar Fråga Prenumerera

Alla frågor/svar:

Hej,

Du skriver själv i dina svar om otrohet i församlingen att du kände till fyra undantag, "Under min tid känner jag till fyra sådana "undantag" - sexuella relationer mellan par som inte är gifta, varav de flesta är gifta med någon annan, som alltså ansågs vara rätt."

Med dessa undantag menar du att dina två utomäktenskapliga sexuella relationer var accepterade, Sara, Nettan? Eller var de fyra undantag som fler visste om, de övriga visste väll inte att du hade sexuella kontakter utanför ditt äktenskap?

Undrande Johan

De utomäktenskapliga relationer "som ansågs vara rätt, med resonemanget att Gud kan göra undantag från sitt eget ord" som jag skrev om i mitt svar till "anhörig till medlemmar i K.gruppen", inkluderar mitt och Saras förhållande, men däremot inte mitt och Nettans. Att Nettan och jag hade ett förhållande var inte känt - och därmed inte heller godkänt - av Åsa & Co i ledningen.

De undantag "som ansågs vara rätt" som jag känner till från min tid är alltså:

Den kvinna som Patrik skulle gifta sig med efter "Tirsas hemgång" var och är inte gift, medan vi andra var gifta när vi inledde dessa relationer.

Låt mig också än en gång poängtera att församlingen i stort inte kände till innebörden av (alla) dessa relationer. Även om de exempelvis visste att jag (eller Urban) tillbringade nätterna hos och med Åsa, fick de inte veta något om de sexuella aktiviteterna. Många kände till att Sara och jag delade säng i två år, men levde nog (otroligt nog) med övertygelsen om att vi inte hade en sexuell relation. Samma sak gäller Patrik och den kvinna som han skulle gifta sig med; att de var ett par och delade sovrum var ingen hemlighet, men inte alla visste att de också låg med varandra. Det gör att åtminstone en del av de medlemmar som upprörda försvarar sina ledare mot "dessa hemska anklagelser", faktiskt gör så i god tro.

Jag har nu inte räknat med föräktenskapliga sexuella relationer, dvs de par som fick ledarskapets "tillstånd" att ha sexuell samvaro innan de gift sig. (Det brukar ofta i frikyrkliga sammanhang anses höra äktenskapet till.) Jag har inte heller räknat med handlingar som i de flesta sammanhang skulle räknas som otrohet, men som inte innebär sexuellt umgänge (som exempelvis pussar eller kyssar/hångel). Det sistnämnda var inte heller något allmänt utbrett, utan var något som i huvudsak Åsa var fri att göra om hon ville - och därmed gjorde ibland.

Jag hoppas att mitt svar har rätat ut frågetecknen omkring detta.

/helge


Copyright © 2006 Helge Fossmo. Foto: Samir Soudah/Magazine Café.
Materialet på denna webplats får inte publiceras i andra sammanhang utan skriftlig överenskommelse med Helge Fossmo.
Hittat stavfel eller annat slarv? Kontakta gärna webmaster!
Kontakta Helge.    Kontakta webmaster.